Mijn Money2020 insights in een notendop


Na 1,5 jaar thuiswerken en afstand houden, was het vorige maand eindelijk zo ver! Ik was aanwezig bij hét fintech evenement van het jaar: Money2020. Drie dagen dompelde ik me onder in de laatste internationale trends en ontwikkelingen op het gebied van fintech, innovaties en toekomstbestendig leiderschap. Wat was het fijn om te connecten met gelijkgestemden en inspiratie op te doen. De on-stage conversations, één op één netwerkmomenten en bijeenkomsten draaien allemaal om de disruptieve pioniers en innovaties en toekomstbestendig leiderschap.

De fintech sector is voortdurend in beweging. Hoe word je duurzaam succesvol, blijf je innovatief en voldoe je aan alle (inter-)nationale regelgeving? Deze sector is een speelveld waar op internationaal niveau enorm veel gebeurt. Wat nu speelt, is morgen misschien niet meer relevant. Toch zijn er trends en ontwikkelingen te ontwaren die de toon voor morgen zetten. Mijn voornaamste conclusie? Zonder goed leiderschap is er geen toekomst voor bedrijven die innovatief en toekomstbestendig willen ontwikkelen. Een belangrijke les? Focus op datgene waar jouw kracht ligt en bied anderen de ruimte om hun expertise verder te ontwikkelen.

Ik deel graag mijn belangrijkste insights met je.


Trend #1: Open Banking Structure

Open bankieren is een nieuwe manier van informatie delen binnen de financiële sector. Externe partijen, zoals fintechs, krijgen middels API’s toegang tot bankgegevens van consumenten. Deze informatiedeling is omringd door regelgeving, denk aan het recent ingevoerde PSD2. De vraag is of regulering begrenzend is of dat we het juist voor ons kunnen laten werken? Stel, Europese beleidsmakers ontwikkelen een goed framework dat ons in staat stelt om vanuit eenduidig Europees beleid, innovaties te ontwikkelen die geen landsgrenzen kennen. De greenpass (coronapas) is een voorbeeld van een eerste Europese samenwerking waarbij alle landen op dezelfde wijze te werk gaan. In dit geval met de QR code waarbij onze smartphones fungeren als gegevensdragers. Deze trend zag ik ook tijdens de meetup ‘How do we allow customers to never have to prove their identity?’ voorbijkomen bij giga fintech Apple. Het Amerikaanse techbedrijf is bezig met het ontwikkelen van een E-driver's license voor in de Apple wallet (net als de bankpasjes), waarmee je je in heel Europa kunt identificeren.


Trend #2: (un)usual partnerships

Het tweede dat mij opviel: in de fintech sector buitelen de unusual partnerships over elkaar heen. Het betreft samenwerkingen tussen partijen die, op het eerste oog, niet hetzelfde doel dienen. Denk aan een overheidsinstantie of een grote corporate die optrekt met een start-up. Juist die logge en bureaucratische partijen kunnen, in samenwerking met wendbare nieuwkomers, sneller schakelen en creatiever op zoek naar oplossingen. Tot voor kort waren grote corporates voornamelijk bezig met het overnemen van partijen die een bedreiging vormen voor hun bestaansrecht. Maar ook deze grote organisaties zien de wensen van hun klanten veranderen. De noodzaak om innovaties te omarmen neemt toe en die kennis wordt steeds vaker buiten de deur opgehaald. Het devies is dan ook niet meer groter worden, maar ook teruggaan naar de kern: stel de service voor klanten centraal.

Trend #3 BCorp community wordt groter

Ondernemen vanuit de ESG-waarden. Een belangrijke trend die steeds groter wordt. Tijdens het event kwam ik veel fintechs tegen die bezig zijn met de vraag: hoe bouwen we een waardevolle business die tegelijkertijd een positieve maatschappelijke bijdrage levert? Een organisatie die niet alleen draait om profit, maar ook om people en planet. De wens vanuit de consument groeit en zo ook het aantal bedrijven dat hiermee bezig is. Dit was ook te zien in de aanwezigheid van BCorps op het event en de groei aan fintechs met dit certificaat wereldwijd.

De constante: leiderschap binnen de fintechs

In gesprek met verschillende fintechs viel me nog iets op: de spagaat waarin founders van snelgroeiende start-ups zich bevinden. Zij spelen met de vragen ‘Blijf ik de CEO, de founder én expert die de start-up draaiende houdt? Of doe ik een stap opzij en geef ik het stokje door aan anderen?’ Opvallend is dat in de fintechwereld veel founders op hun plek blijven zitten. Bang om het goud dat ze in handen hebben over te dragen aan anderen met meer expertise. Teveel vanuit hun eigen bubbel opererend. Met de kans dat ze niet signaleren wat de impact van hun innovatie op de omgeving is of te kijken hoe andere spelers het doen. Terwijl juist in die fase, als de start-up verder doorgroeit, het noodzakelijk is om als leider naar je eigen rol te kijken en deze kritisch te evalueren.

Bij leiderschap tonen hoort ook dat talent binnen de organisatie goed wordt begeleid. Door de juiste teamsamenstelling en krachtenbundeling van expertise, wordt het mogelijk snel op veranderingen in te spelen. Een mooi voorbeeld hiervan is de founder van Mollie Payments, Adriaan Mol. Zodra hij in de gaten kreeg dat Mollie kon doorgroeien wanneer hij zich enkel zou focussen op de technische kant van het bedrijf, heeft hij het stokje overgedragen aan de huidige CEO Shane Happach. Een sterk staaltje leiderschap!