Leiderschap in de digitale wereld

#leiderschap in de digitale wereld Een zondagochtend op de bank. Mijn dochter van 10 jaar is enorm technisch, creatief en digitaal. Vol enthousiasme neemt ze me mee in haar nieuwste tycoon (vertaling voor de ouders: een digitale thema wereld). Binnen no time bouwt zo op een lege kavel een waanzinnig attractiepark. Je zou er zelf willen rondlopen.

Dit zijn de ondernemers van de toekomst. Ik zie haar razendsnel analyseren, schakelen en keuzes maken. Op haar dashboard beoordeelt ze de real time data; welke attractie trekt veel bezoekers, moet de prijs omhoog of omlaag? Hoe trekt ze meer bezoekers? Hoeveel geld heeft ze al verdiend en hoeveel kan ze investeren in een nieuwe attractie? Wat biedt ze aan in haar restaurant? Zijn de hamburgers in trek of juist vegan food? Hoe ervaart de bezoeker de looproutes? Zijn er voldoende toiletfaciliteiten?

Ze zoomt haar beeld uit, past in een oogwenk de routing aan, als ze ziet dat haar bezoekers teveel in hetzelfde rondje lopen. Ze let op sfeer en aankleding in haar park. Het duizelt me van alle data op haar scherm. Ik vraag haar wat het allemaal betekent, het is ook nog in het Engels. Snapt ze dat allemaal?! ’Mam, even stil zijn, ik moet een plan maken om meer bezoekers te trekken’.

Mama is graag even stil, ze moet even bijkomen. Dit is #nextgenerationleadership 9.0.