Thuiswerken, hoe dan? De ervaring van…Boudewijn den HerderThuiswerken, hoe dan? De ervaring van…Boudewijn den HerderThuiswerken, hoe dan? De ervaring van…Boudewijn den HerderThuiswerken, hoe dan? De ervaring van…Boudewijn den Herder
  • Home
  • Team
  • #WegWhyz
    • Why(z)
    • Werkwijze
    • Executive Search
    • Interim management
  • #BeWhyz
    • Functiegebieden
    • Opdrachtgevers
    • Klantervaringen
  • #EigenWhyz
    • Nieuws
    • Blogs
  • Expertgebieden
    • Financiële Dienstverlening
      • Banken & Verzekeringen
      • Pensioenen & Institutioneel Vermogensbeheer
      • ICT & Zakelijke Dienstverlening
    • (Semi-)Publiek
      • Woningcorporaties
      • Onderwijs
      • ZBO’s
      • Zorg
    • Retail & AgriFood
    • Energy & Utilities
    • Venture Capital & Private Equity
  • Onze opdrachtenportefeuille
  • Contact
  • Privacy Statement
  • nl_NL
  • en_GB
✕

Thuiswerken, hoe dan? De ervaring van…Boudewijn den Herder

Gepubliceerd door Whyz Executive Search op 25 mei 2020
Whyz-blog-placeholder-6



Thuiswerken, hoe dan? De ervaring van...


Boudewijn den Herder - Commercial Director bij Essent

Thuiswerken bij Essent

Essent, marktleider in energie met ruim 2 miljoen huishoudens en bedrijven in Nederland als klant, is aan het thuiswerken. Boudewijn den Herder, commercieel directeur, neemt ons mee in zijn ervaringen.

Doordat Essent de afgelopen jaren al op het terrein van ICT, werkwijze (Agile werken) en met dashboards werkt, ging de overgang van kantoor naar thuiswerken verrassend goed. Iedereen weet natuurlijk sowieso wat hij/zij moet doen. Je merkt ook dat iedereen in deze moeilijke periode een stap harder loopt. Daarnaast was thuiswerken voor Essent niet nieuw: veel medewerkers kregen al de ruimte om thuis te werken. Maar nu fulltime thuiswerken, dat is het grote verschil.

Dankzij de al bestaande dagstart bleef en blijft iedereen goed verbonden met elkaar. Daarnaast maakt Boudewijn wekelijks een vlog, zodat hij iedereen op de hoogte kan houden van de laatste ontwikkelingen.

De grootste uitdaging zit bij buitendienstmedewerkers die bijvoorbeeld zonnepanelen installeren. In overleg met het RIVM zijn richtlijnen opgesteld, waarbij we gezocht is naar de menselijke maat om medewerkers en klanten te helpen zodat het werk veilig en verantwoord kan doorgaan.

Verder is op het gebied van klantbenadering natuurlijk de "door-to-dooradvisering" stopgezet. Er is ook bewust gekozen om ‘normale’ en neutrale reclamecampagnes in te zetten. Iedereen wordt al overspoeld met nieuws over het virus. Wij willen juist nu onze toegevoegde waarde en het stabiele en betrouwbare Essent en energiedirect.nl over de bühne brengen.

Wennen

Bij online vergaderingen merk je dat het lastiger is om elkaars lichaamstaal te lezen en om de goede discussie te kunnen voeren. Gelukkig merk je ook dat na verloop van tijd vergaderingen effectiever en efficiënter worden met een goede besluitvorming.

Boudewijn moest zelf erg wennen om structuur aan te brengen in het thuiswerken. Thuiswerken was voor deze crisis al minder aan hem besteed omdat hij vaak en veel moet coördineren en managen. Nu zitten zijn dagen vol met online meetings en ‘s avonds is het echt tot rust komen.

Hij is erg onder de indruk van medewerkers die ondanks hun thuissituatie (met kinderen, met partner, of alleenstaand) zich zo inzetten voor hun werk. Essent heeft aangegeven dat iedereen op flexibele wijze zijn dagen kan invullen (mede gezien de zorg voor nu ook thuisblijvende kinderen), of je nu heel erg vroeg of juist ‘s avonds je werk verricht - als de klant er maar geen last van heeft. Uiteindelijk gaat het om de output en die blijft overeind.

Learnings

Boudewijn is zich ervan bewust geworden dat het sociale aspect en het welzijn van mensen in deze crisis meer belangrijk dan ooit is. Hij neemt daar nu ook veel meer de tijd voor dan voor de crisis. Voorheen kon je dit sociale aspect vaak eenvoudig bij het koffiezetapparaat oplossen of aandacht geven.

Het managen op afstand heeft Boudewijn geleerd om nog duidelijker te communiceren (zoals bijvoorbeeld door middel van vlogs). Hij laat ook bewust zijn sociale gezicht zien door collega’s inzicht te geven in waar hij zelf tegenaan loopt bij het thuiswerken. Dit kan motiverend zijn voor collega’s, en het verbind ook.

Als manager heeft Boudewijn vooral inzicht gekregen in zijn eigen ‘blind spot’ om nog meer aandacht te geven aan het welzijn van mensen. In deze crisisperiode kijken mensen als eerste wat jijzelf doet en hoe jij acteert.

Terug naar kantoor

De verwachting is dat Essent uitstekend weer op kantoor kan werken met inachtneming van de richtlijnen van het RIVM. Het pand in ’s-Hertogenbosch is groot genoeg. Door middel van verschillende shifts en teams zou dat prima moeten gaan werken.

Je merkt dat iedereen er naar uitkijkt elkaar weer in levende lijve te zien. Het is heel duidelijk dat de sociale component wordt gemist, en dat dit meer impact heeft dan iedereen denkt. Alleen al daarom zou het fijn zijn als we straks ook weer terug naar kantoor kunnen.

Gerelateerde berichten

26 januari 2023

40 jaar vooruit op haar tijd


Lees verder
17 oktober 2022

‘WORDT DE STEM VAN DE HUURDER ÉCHT GEHOORD?’


Lees verder
25 augustus 2022

Leiderschap van alledag


Lees verder

Werk samen met Whyz!

Uiteraard komen wij ook graag in contact met mensen die nog niet door ons benaderd zijn maar wel onderdeel uitmaken van onze doelgroep. U kunt ons een bericht sturen via info@whyz.nl. Vervolgens zullen wij telefonisch of schriftelijk met u afstemmen wat de mogelijkheden en eventuele vervolgstappen zijn.

Links

Algemene Voorwaarden
Terms and conditions
© 2021 Whyz

      Whyz Executive Search & corona

      Het coronavirus is van grote invloed op ons dagelijks leven en op ons werk. Net als jullie, hebben wij keuzes gemaakt om ons werk voort te kunnen zetten. Wij nemen onze verantwoordelijkheid als werkgever en volgen de RIVM richtlijnen. Ons kantoor is momenteel gesloten en wij ontmoeten onze opdrachtgevers en kandidaten zowel digitaal als extern. Zo kunnen wij mooie en goede ontmoetingen hebben en dragen wij bij aan het voorkomen van verdere verspreiding van het virus. Uiteraard adviseren wij onze opdrachtgevers graag op welke wijze zij de kandidaten op de juiste manier kunnen selecteren. Wij wensen iedereen gezondheid en veel succes toe onder deze bijzondere omstandigheden.

      Contactgegevens Whyz
      Frame Offices
      Kanaalpark 140
      2321 JV Leiden
      Telefoon: 071-7440043
      Email: info@whyz.nl
      KvK 50506005
      LinkedIn

      Routebeschrijving
      Met openbaar vervoer:

      Vanuit Den Haag, Rotterdam en Amsterdam
      U stapt uit bij het NS station Leiden Centraal.
      U stapt over op de trein richting Utrecht.
      U stapt uit bij het eerste station (station Leiden Lammenschans).
      Als u uit het station komt en met uw rug naar het station staat loopt u naar links, stoep blijven volgen onder het spoor door.
      Voorbij de voorkant van het ROC gebouw doorlopen en u ziet het gebouw van Frame Offices recht voor u.

      Vanuit Utrecht:
      Vanuit Utrecht Centraal Station is er een rechtstreekse verbinding naar het Kanaalpark.
      U stapt uit bij station Leiden Lammenschans.
      Als u uit het station komt en met uw rug naar het station staat loopt u naar links, stoep blijven volgen onder het spoor door.
      Voorbij de voorkant van het ROC gebouw doorlopen en u ziet het gebouw van Frame Offices recht voor u.
      Voor vertrek- en aankomst tijden van het Openbaar Vervoer kunt u bellen met 0900-9292 of via www.9292.nl

      Google Maps

      Contactformulier

      [contact-form-7 id=”389″ title=”Contactformulier”]

      Contactformulier

      [contact-form-7 id=”391″ title=”Contactformulier”]

      Contactformulier

      [contact-form-7 id=”393″ title=”Contactformulier”]

      Samenwerken

      [contact-form-7 id=”24″ title=”Contact form 1″]